Lack till collografi

Jag stod och provade lite olika lacker för att försegla collografi-kartongen med innan tryck.

I tekniken collografi arbetar man fram bilden på och i en 1 mm tjock kartong som då alltså utgör plåten. För att kunna trycka kartongen måste den förseglas så att den tål vatten och kan torkas av innan tryck. Man färgar alltså in plåten med koppartrycksfärgen men torkar sedan av överskottsfärg. För det krävs en lite glättig yta. Där ytan har gräng eller fördjupningar stannar färgen kvar och skapar bilden.

Det är då inte bara mönstret man skapat på och i kartongen som gör det grafiska bladets motiv, utan också vad man använder för lack eller fernissa. Vanligtvis brukar jag använda mig av schellack men har sett att andra använder exempelvis lack.

Så jag gjorde mig en provkarta för att se hur de påverkar hur mycket färg som stannar kvar. Det är stor skillnad på exempevis Liberon Matt lack och Liberon halvblank och med Zar antik 10 gick det verkligen att torka bort mkt färg. Jag torkade inte av plåten så hårt men skulle lätt ha kunnat få ytan till höger nästan helt fri från färg.
Jag slarvade och hade en dammig pensel men brydde mig inte om det – därav de svarta prickarna eftersom dammet i lacken samlar färg.

Alltså går det att skapa bilder också genom att lägga på olika lacker på plåten… det får jag utforska framöver!