Intervju Berit Hammarbäck

Bild: Berit Hammarbäck i sin trädgårdsutställning, grafik ”Spår” & ”Stora bäcken”.

I mars höll vi våra första konstnärsintervjuer, Agneta och jag. Agneta Östlund och jag har ju två bokprojekt ihop!
Det hela började när vi träffades i helt andra ärenden på ett café. Vi satt ned och pratade om ditten och datten och jag talade om för Agneta att jag funderat på att skriva en bok om Collografi. Anledningar var att jag fascinerades av tekniken efter att ha gått några kurser, men att jag inte fann något litteratur om ämnet mer än i England och USA (jag hade ju inte direkt letat på andra språk eftersom det inte skulle ha hjälpt mig). På svenska fanns det väldigt lite skrivet och ibland är det enklare att få det till sig på modersmålet när det rör sig om facktermer och framför allt tips om var man kan hitta material.
Så det visade sig att vi hade ungefär samma tankar kring skrivande och eftersom Agneta redan var etablerad konstnär med måleri och fotopolymer som främsta medium och jag är utbildad inom grafisk form och har tryckt en del grafik på fritidsbasis – ja, vi tog tag i det gemensamt helt enkelt.

Så det blev som sagt två stycken projekt. En serie om ”Kvinnliga Grafiker” där vi startar med Östergötland” samt en serie om grafiska tekniker där Collografi blir först ut.
Nu har vi genomfört ett antal intervjuer jag kommer att återge en del här framöver.

Först ut var Berit Hammarbäck till boken om ”Kvinnliga Grafiker i Östergötland”. Berit har varit verksam konstnär i över 30 år och hon arbetar både i olja och med grafik. Hon är medlem i bl.a. KC, Grafiska Sällskapet, Grafik i Väst, Svenska Konstnärers Förening, KIFiN samt Krogen Amerika.
Skillnaden är väsentlig mellan måleriet och grafiken förklarar hon:
– Mina målningar skapas gradvis över tid i lager på lager medan grafiken är mycket mer stegvis och processinriktad.
Arbetssättet är inte lika direkt intuitivt med grafiken, där behöver man planera lite mer, förklarar Berit.

Och just skillnaden är något jag själv upplever. Det är ganska mycket förberedelser innan man startar upp själva tryckande och man behöver kanske veta lite mer vad man är ute efter när man sitter med arbetet kring själva plåten. Sedan är det ju hanteringen av färgerna där man kanske provar sig fram lite och gör provtryck och ibland måste man tillbaka till plåten igen beroende på hur mycket man vill styra slutresultatet. Vill man ha något exakt får kanske inte plåten lägga in ett oväntat resultat, eller så är det just det som blir det lilla extra…

message-X1111 berit hammarbäck

Bild: Message, Berit Hammarbäck

Läs mer om Berit Hammarbäck och de andra konstnärerna i boken ”Kvinnliga Grafiker i Östergötland” till sommaren!
Där samtalar vi om konstgrafik, tekniker och tankar kring arbetet som grafisk konstnär samt beskriver arbetet i en verkstad rent tekniskt.
Gör en intresseanmälan på info@grafiskagalleriet.se

Är du nyfiken på Berits konst – kika in på hennes hemsida samt på Svenska Konstnärer.