Du kommer också kunna läsa om tekniker i våra böcker. Den första om Collografi kommer att släppas under hösten 2015!
Vill du anmäla ditt intresse? Maila mig på info@grafiskagalleriet.se

Tillbaka till Grafiska Tekniker

Viskositetstryck är en metod som bygger på att använda oljebaserade färger. Vätskor med olika fetthalter blandar sig mer eller mindre bra. Jämför exempelvis ren olja och rent vatten som då är extremfallet – de blandar sig inte alls. Men graderar man oljemängden så kommer färgerna att antingen blanda sig, eller så kommer de stöta bort varandra och det beror delvis på i vilken ordning de påförs!

När jag var på KKV Nyköping för första gången hade jag förmånen att få träffa och intervjua Inga Berg – en av pionjärerna inom tekniken. Jag stod bredvid och fick se när Inga skapade fantastiska grafiskt blad genom olika valsningar.

Nu är det viktigt att du anammar tanken om hur färgerna blandar sig. En lös färg med låg viskositet stöter bort en tjock färg med hög viskositet. Tänk på det som om du ska bre ett kex där du har olivolja (lös färg utblandad med tunn olja) samt en krämig mjukost (tjock färg). Om du först brer kexet med olivolja kommer det bli svårt att sedan försöka bre på mjukosten, den vill halka av. Om du lämnar små partier tomma på kexet kommer mjukosten att vilja fastna där. Om du istället brer på osten först blir det något enklare att få olivoljan att fastna, men den kommer inte att vilja fastna helt. Lämnar du dock partier på kexet där du inte brer ost så kommer olivoljan att fastna på de bara brödpartierna.

Exempel: valsa den lösa, oljiga färgen först på högtrycket med fast vals – så att färgen inte hamnar i fördjupningarna. Sedan valsar du den tjockare färgen med mjuk vals över hela plåten så att färgen hamnar ned i djuptrycket p.g.a mjukheten i valsen. Då kommer den första färgen inte vilja ta åt sig av den andra så bra (men något fastnar kanske och de kan bland sig till en tredje färg på vissa delar). Du kommer se att den lösare färgen till viss del hamnar på valsen med tjockare färg. I de ofärgade partierna fastnar färg nummer två bra. Du kommer att få en plåt med två olika färger (kanske tre)!
Nu har du också möjlighet att skapa ett ”Ghostprint” från vals nummer två för där har du nu troligen ett mönster! Rulla det över ett ark och du har kanske grunden till något nytt…

Viscosity intaglio Printmaking med Kyle Darnell

Klicka på bilden för att titta på filmen på Youtube

Gör du tvärtom, alltså valsar på den mest viskosa/tjocka färgen först kommer de troligen att blandas mer med varandra men kanske inte riktigt vilja mixa sig helt. Jag skriver ”troligen”, eftersom det beror på hur olika de är i viskositet.

Dock är det alltid lite svårt att styra exakt om du ska göra flera likadana tryck även om man är noga med att skriva upp blandningarna.
Vill du laborera innan du trycker kan du prova med mindre valsar och mindre mängd färg först på en glasskiva. Valsa den ena och sedan den andra tvärs över samt i olika ordning så får du en uppfattning om hur de blandar/inte blandar sig!

Här är det experimenterande och erfarenhet som gör att man kan styra resultatet – eller så kör du bara på och njuter av oanade effekter och skapar en s.k. Monoprint. En Monoprint är ett grafiskt blad som skapats med en styck mönstrad plåt som färgas in olika varje gång den trycks vilket skapar variationer. Inte att förväxla med Monotypi där du inte använder dig av någon plåt med färdigt mönster på utan kanske målar på en helt plan plåt för att sedan trycka just det unika exemplaret.

 

Här är en film till om Viskositetstryck med Soren Bjaelde
Kika också på Rostow & Jung’s filmer om Aquafärger med Catherine Kernan. Där visar de viskositetstryck med vattenbaserade färger.