Du kommer också kunna läsa om tekniker i våra böcker. Boken om Collografi kommer att släppas under 2016!
Vill du anmäla ditt intresse? Maila mig på info@grafiskagalleriet.se

Tillbaka till Grafiska Tekniker

Collografi är den metod jag först kom i kontakt med när jag började intressera mig för att själv skapa grafik. Det lät intressant och lite opretentiöst eftersom materialet är kartong. Så jag gick en kurs för Fia Kvissberg vilket verkligen fångade mig. Fia är en väldigt pedagogisk lärare som lotsade oss genom alla frågor och begrepp. Därefter var jag fast. Så jag gick en kurs till för Ulli Evans och sedan föddes drömmen om att kunna skapa grafik själv…

Tekniken kan kallas för collografi, collagrafi, limtryck eller kartongtryck. På engelska talar man om collagraph. Eftersom man i vissa fall arbetar med lim för att bygga upp plåtarna på kartongen så är namnets ursprung både från franskans Collo (lim) och grekiskans kolla (lim).

Jag gör här en kort beskrivning!

När man arbetar med grafik uppstår ju bilden genom att plåten samlar färg i antingen skapade djup i plåten, sk djuptryck, eller så valsas (rollas på med särskild vals) färgen på höjderna på plåten, sk högtryck. En form av djuptryck är till exempel torrnål där linjer ristas in i materialet. En form av högtryck är exempelvis linoleumtryck där man karvar bort det som inte ska bära färgen, lite som funktionen hos en stämpel. Det finns också genomtryck och plantryck – men det lämnar vi därhän just här.

Collografi är faktiskt en blandning av de båda: djuptryck och högtryck. Man kan både skära bort material i kartongen för att skapa djup och man kan  bygga upp på den för att skapa högtryck och dessa två kan kombineras.
Som plåt används en styvare kartong men för att den ska gå att torka av när man vill reducera färgen och för att den ska hålla för flera tryck så förseglas den. Det gör man oftast med shellack. Vissa konstnärer använder dock lack i olika matt- och glanshet vilket ger ytterligare en faktor som påverkar trycket. Med endast shellack blir hela ytan lika glansig vilket gör att samma mängd färg stannar kvar på ytorna som är upphöjda när man torkar plåten. Med olika glans i lacken kommer den med mest glans att släppa från sig mest färg när man torkar plåten och dessa partier blir alltså ljusare.

Så steg 1 är att skära eller bygga upp motivet. Du kan använda allt möjligt för att skapa motivet. Oftast krävs det mindre gräng än vad man tror för att få effekt. Det kan räcka med att använda en tapet med lite struktur för att få effekt. Du kan också använda dig av textil, spets, folie, papper eller annat som inte bygger så mycket. Om du ska använda en riktig tryckpress är det väldigt viktigt att plåten inte är för hög eller har för stora skillnader mellan djup och höjd eftersom det kan skada filtarna och/eller pressen. Kartongen bör inte vara tjockare än 1 mm. Ett trick är också att bygga upp en yta med spackel eller lim, krita och vatten (som blir en pasta) och att pressa ned ngt i denna för att lämna avtryck. Mönster kan göras med trälim, tejp och man kan strö sand i limmet. Tänk på att det inte är höjdskillnaderna i sig som gör bilden enbart utan främst grängigheten. Tänk dig ett sandpapper – ju grövre ju mer färg fastnar och tvärt om.

Steg collografi

Tänk på att allt blir spegelvänt!

Steg 2 är att låta allt torka riktigt ordentligt innan du förseglar plåten med exempelvis shellack. Annars får du bara en enda röra på plåten. Du kan spraya shellack från sprayburk men också lösa upp flingorna. Jag brukar ha lösningen ganska rinnig så att den flyter ut och inte skapar mönster i sig själv. Låt torka väl. Ev för man på ett lager till. Vissa använder golvpolish och jag tror den ska vara PVC-baserad.

Steg 3 blir så att färga in plåten. Där är det kunskap om hur lös/hård färgen ska vara, alltså vilken viskositet den har, som styr delar av resultatet. Du kan välja mellan oljebaserade färger eller vattenbaserade. De ger lite olika resultat och vilken du trivs bäst med är endast du själv som kan avgöra genom att prova. Jag skulle verkligen rekommendera att gå en kurs för det är lite knepigt att få till det annars eftersom det är i detta stadiet som hantverkskunnandet spelar roll.
Antingen har du bara en plåt som du ska färga in – men det går ju lika bra att trycka flera plåtar på samma ark. Dessutom kan du föra på en kulör i fördjupningarna och sedan valsa på en annan kulör på de delar som utgör högtrycket. Du kan ju också färga in samma plåt manuellt med olika kulörer på olika delar – s.k. ”a la poupé”.

Steg 4 är att torka bort färg. Det låter ju som slöseri, men gör man inte det kommer färgen att kleta och tryckas ut dit den inte ska vara under pressens tryck. Även här kommer hantverkskunnandet och erfarenheten in. Olika plåtar, olika motiv och olika önskade resultat gör att man vill lämna mer eller mindre färg kvar på plåten. Först brukar man använda en form av textil trasa benämnd Tarlatan. den finns att köpa på välsorterade konstnärsbutiker på nätet. Man rullar ihop den och ”sveper” bort färgen. Därefter går man på plåten med pappersark för att få bort det sista man vill justera. Vi brukar använda telefonkatalog eller tidningspapper. De blir ju mer och mer sällsynta dock.

Steg 5 kanske har gjorts tidigare men det omfattar att blöta pappersarket. När man trycker i koppartryckspress använder man ett tjockare papper vilket måste blötas för att inte spricka under trycket. Olika tjocklek på papper kräver olika lång blötläggning. Här får man experimentera. Med vattenbaserade färger ska det inte vara för blött eftersom färgerna då blöder.

Steg 6 är till slut tryckningen vilket görs i en koppartryckspress om man har tillgång till en sådan. Annars kan man trycka med en kavel, genom att gnugga med sked osv och det finns åtskilliga DIY på Youtube. Men ska du trycka i verkstad – då behöver du utbildning för det för att inte förstöra de väldigt kostsamma pressarna. Det är nu man märker att färgen väldigt lätt sprider sig dit man inte vill ha den. Det blir noga att hantera infärgning och rena papper var för sig och att hålla den plats man ska trycka på absolut ren. Annars står man där med ett fläckigt papper…

Steg 7 torkning av trycket kan du göra genom att tejpa upp det på en vägg/dörr. Du kan också lägga arken i s.k. stack vilket innebär att du pressar arken mellan boards. Gör du det måste du byta täckpapper efter några timmar för annars har du ett mögligt ark. Tejpar du upp arket så får du ju inte de rivna kanterna när du skär ned det dock.

Steg 8 tar oss till rengöringen vilket kan vara ett tidsödande steg men nödvändigt. Visserligen torkar inte färgen direkt men gör den väl det är den i stort sätt omöjlig att få bort. Det är speciellt de dyra valsarna som absolut måste rengöras. Är du i en verkstad finns det regler för det. Det behövs dock inga dyra, farliga medel utan räcker med exempelvis matolja och såpvatten eller bara såpvatten om det rör sig om vattenbaserade färger.

Titta under LÄNKAR så hittar du en del kurser. Det finns många fler konstnärer som har kurser och jag har inte fått med alla – så leta på nätet!