Fotopolymer på koppar

Igår tillbringade jag en heldag i KKV Sörmlands verkstad, Nyköping tillsammans med Agneta.
På förmiddagen arbetade vi med att trycka serigrafi för att kunna fotografera momenten till vår bok ”Kvinnliga Grafiker i Östergötland”. På eftermiddagen gick vi över till att trycka koppargrafik från en av Agnetas plåtar med akvatintetsning. Jag har aldrig gjort just akvatint men kommer att prova på under en utbildning i mars vid Vänersborgs Konstgrafiska verkstad. Spännande, men det verkar tålamodsprövande med alla moment!

Jag har provat lite i min egna provisoriska ”verkstad” med nya belysningsboxen. Jag har ju tryckt med fotopolymer förut men i helt andra boxar. Så jag körde ned näsan i två hela dagar och provade och provade. Jag gjorde ett antal provremsor i boxen, vilken har en UV-lampa på 2000W. Detta för att avgöra hur lång tid fotopolymerplåten och Fotopolymerfilmen behöver exponeras av ljuset för att härda och ge ett omfång i gråskalan från svartaste svart till vitaste vitt. Ett tag var det väldigt mörkt… Ja inte bokstavligen då, men innan jag förstod att den fotopolymerplåten jag har kräver runt 10 gånger så lång exponering som den tunna filmen, så var sammanbrottet nära! Till slut lyckades jag få till det och skrev upp tiderna på provtrycken med minnesanteckningar till mig själv.

Jag blandade till etsningsbadet för koppar med järnklorid och destillerat vatten för några dagar sedan – ute. Och tur var väl det för maken till rök har jag aldrig sett och det höll på att ryka i 30 minuter. Jag såg nog ut som en ”alian” där jag stod med skyddsglasögen, gummihandskar och gasmask  : )  Ristonfilmen som jag fäst på kopparplåt framkallade jag under längre tid än brukligt så att  kopparen frilades i bilden. Med filmen fortfarande på etsade jag plåten i järnkloriden under några timmar för att få djupa avtryck i plåten eftersom jag vill ha påtaglig relief. Egentligen skulle jag haft Puretch film, men den fastnade på väg över Atlanten eller något. Så jag får vänta med tills den landar här och prova igen.

Fotopolymer etsning koppar grafiska galleriet

Nu återstår provtryck. Det får bli i eftermiddag. Tanken är att trycka på ett gammalt handgjort papper från Holmen här i stan eftersom trycket görs till ett särskilt konstprojekt. Fungerar det ska jag skala upp motivet till en större plåt… hoppas, hoppas!

Jag kan tipsa om att titta på när Catharina Warme-Hellström gör en fantastisk etsning med både linjeetsning, flatbitning och akvatintetsning. Helt otroligt!
Agneta Östlunds hemsida